Köpvillkor

Köpvillkor

Följande köpvillkor gäller för , om inte annat särskilt överenskommits skriftligt mellan respektive kund (nedan kallad ”kunden” eller ”du”) och Bettbutiken AB (nedan kallad ”företaget eller ”vi” & ”oss”) Vid försäljning till konsument tillämpar vi de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning.

1. Allmänt

Vi säljer hästsportutrustning via internet till privatpersoner i Sverige. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID-handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare. Produkterna som vi säljer kan användas i Sverige och de har en svensk manual eller bruksanvisning när produkten så kräver det, antingen i fysisk eller digital form. Vi tillhandahåller dig en sådan manual eller bruksanvisning i samband med ditt köp.

2. Beställning

Beställning av produkter görs på vår hemsida. Om du har frågor kring hur du beställer är du välkommen att maila oss på johanna@bettbutiken.se.
Genomförd beställning innebär att du godkänner dessa köpvillkor och samtycker till att dina personuppgifter registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vid eventuella felaktigheter i t.ex. angivande av pris, lagerdifferenser, leveranstid, produktinformation etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering får du självklart välja att avboka din order utan kostnad.Det är inte möjligt för oss att ändra fakturauppgifter i efterhand och att utfärda fakturor med företagsnamn. Hela betalningsprocessen har överlämnats till Klarna.
När du behöver en faktura för ditt köp kan du därför kontakta Klarna. Du kan även hitta din faktura i Klarna-appen eller få hjälp via följande
länk: https://www.klarna.com/se/kundservice/jag-har-inte-fatt-min-faktura/

3. Betalning

I kassan kan du välja mellan betalningsalternativen faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning.

Alla betalningssätt hanteras av Klarna.

Vi garanterar att de betalningsalternativ som erbjuds på vår sida är säkra. Vi erbjuder en säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med Klarna. Vid betalning med kort skickas du som kund vidare till en säker sida där du tryggt kan fylla i dina kortuppgifter och genomföra betalningen. Vi hanterar aldrig dina kortuppgifter.

Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Eventuell fraktkostnad tillkommer, beroende på vilket fraktalternativ du väljer vid din beställning. Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra priserna för våra produkter.

4. Integritetspolicy

Vi kan komma att behandla dina personuppgifter vid din användning av vår sida. Information om hur vi behandlar dina personuppgifter hittar du i
vår Integritetspolicy.

5. Immateriella rättigheter

Allt innehåll på vår sida, såsom text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, samt alla immateriella rättigheter relaterade därtill (såsom upphovsrätter, designrättigheter, mönsterrättigheter och varumärken), tillhör företaget eller företagets leverantörer och är skyddat av svensk och internationell lag. Du förvärvar ingen äganderätt till sådant innehåll eller sådana immateriella rättigheter genom din användning av vår sida eller genom köp av produkter från oss.

6. Frakt och leverans

Varor skickas med PostNord Varubrev eller DHL.
När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen som ska leverera din order inom utsatt tid. Vi kan inte lämna någon leveransgaranti för varor som inte finns i lager när du gjorde din beställning eller för varor som lämnat vårt lager.
Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt om transportören själv orsakar en försening.När vi har skickat din order får du en leveransbekräftelse med ett kollinummer eller en spårningslänk till din e-postadress. Om ditt paket skickas med flera leveranser får du också flera leveransbekräftelser. Använd kollinumret eller spårningslänken för att spåra din leverans.

6.1 Leveranstid

Leveranstiden baseras på artiklarna i varukorgen, ditt postnummer samt det fraktsätt som valts. I kassan finner du en uppskattad leveranstid för just dina varor. Denna information finner du även i din orderbekräftelse när köpet har genomförts.

6.3 Transportansvar

Om varan skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig är det vi som är ansvariga. Vi ansvarar dock inte för varor som lämnats ut med PostNords tjänst FlexChange eller paket som lämnats ut utan kvittens där du som kund valt detta som leveranssätt.Vid en eventuell retur till oss är det du som kund, som har ansvaret för att returen returneras korrekt utifrån våra returvillkor, och du är ansvarig för din köpta produkt (inklusive skador som orsakas produkten) fram till dess att du lämnat denna till
transportören som ska returnera produkten till oss.

6.4 Transportskador

Om produkten är skadad när du tar emot produkten bör detta anmälas omgående till vår kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet.

Om skadan är synlig är det enklast om du anmäler detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.

En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligt till oss.

Om en vara mot förmodan skulle vara felexpedierad, skadad eller felaktig åtar vi oss att kostnadsfritt avhjälpa felet.

6.5 Ej utlöst order

Vi förbehåller oss rätten att debitera dig kostnaderna för den hantering som uppstår om du inte hämtat ut levererade produkter i tid (returfrakt, expeditionskostnad etc.). Därför tar vi ut en avgift på 299 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 7 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan behöver du först kontakta kundservice som hjälper dig med en retur av paketet.
7. Ångerrätt, produktgaranti och öppet köp 7.1 Ångerrätt

När du handlar på bettbutiken.se har du 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Ångerfristen börjar löpa den dag du eller någon i ditt ställe mottar produkten.

Ångerrätten gäller inte för varor som tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt anpassats efter dina önskemål eller på produkter som av hygienskäl inte kan återlämnas om dess försegling brutits. Om en vara har plomberats eller förseglats på annat sätt får du inte bryta förseglingen om du vill utöva din ångerrätt.Om du vill utöva din ångerrätt ska du följa instruktionerna som anges här (LÄNK). Om du inte vill använda ovan alternativ kan du använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram.Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten. Varan ska skickas i retur inom
14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till oss. Varan ska skickas väl emballerad i gott skick. Om varan inte returneras i godtagbart skick har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Du kan läsa mer om det här.HygienprodukterÅngerrätten omfattar inte produkter som inte kan säljas igen av hälso- eller hygienskäl. Detta omfattar till kosmetiska produkter, underkläder o.s.v. Detta gäller även produkter med begränsad hållbarhet som snabbt kan försämras eller bli för gamla, och produkter som klassas som färskvaror.Produkter i försämrat skickOm produkten har använts mer än vad som krävs för att du ska kunna fastställa dess egenskaper och funktioner, förbehåller vi oss rätten att göra ett skäligt prisavdrag motsvarande värdeminskningen som uppstått i samband med hanteringen. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. Om produkten inte kan returneras i ett oförändrat skick behöver du omgående kontakta kundservice  som bedömer om en retur kan göras.

7.2 Så returnerar du en vara

Nedan följer instruktioner om hur du returnerar din köpta produkt, för att din ångerrätt
eller rätt till öppet köp ska gälla.

Postnord

Returnera en vara genom att följa dessa steg:

page6image25626656

1. Lägg tillbaka varan du vill returnera i dess originalförpackning. Försegla paketet noggrant.

  1. Fäst den medföljande returfraktsedeln ovanpå den gamla fraktsedeln. (I vissa leveranser medföljer ingen retursedel. Då behöver du först kontakta kundservice som skickar ut en retursedel till dig via mejl.)
  2. Lämna in paketet på ett PostNord-ombud eller boka upphämtning av paketet i PostNord-appen eller via PostNords hemsida. Spara kvittot som returbevis.

page7image25629360 page7image25630192

Du får pengarna tillbaka senast 14 dagar efter att vi har mottagit paketet.

9. Reklamation

När du handlar hos oss har du 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. För varor med digitala delar är reklamationstiden tre år eller den längre tid som avtalet löper.

Produktgarantin omfattar endast tillverkningsfel som fanns när du fick produkten. Ursprungliga fel måste kunna uppvisas för och bekräftas av oss, för att produktgarantin ska gälla. Produktgarantin innebär att du, beroende på situationen, kan erbjudas en kostnadsfri reparation, ny produkt eller reducering av originalpriset. Produktgarantin gäller inte om vi inte kan hitta felet hos produkten, eller om du själv har orsakat skadorna.

Om du vill göra en reklamation och/eller göra produktgarantin gällande, vänligen kontakta vår kundservice. Vi kommer att be dig att skicka en beskrivning av produktens fel och bildmaterial som tydligt bevisar felet, så att vi kan hjälpa dig vidare i processen. Eventuell återbetalning kommer att ske så snart som möjligt efter att vi har mottagit och registrerat den defekta produkten på vårt lager.

Vi betalar givetvis kostnaden för returfrakten om du gör produktgarantin eller reklamationsrätten gällande.

10. Force majeure

Om vårt fullgörande av våra åtaganden enligt dessa villkor eller ingångna avtal väsentligen försvåras eller förhindras på grund av omständigheter som vi inte kan råda över och som vi inte skäligen kan ha förutsett, ska detta befria oss från fullgörande av våra förpliktelser, samt skadestånd och andra påföljder (s.k. force majeure). Sådana oförutsebara händelser kan vara krig, naturkatastrofer, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, samt andra fördyrande omständigheter och händelser utanför vår kontroll.

11. Övriga villkor

Vi har rätt att använda underleverantörer för fullgörande av våra förpliktelser enligt dessa köpvillkor.

Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa köpvillkor är ogiltig eller icke-verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter.

Vi förbehåller oss rätten att när som helst göra ändringar i dessa villkor.

12. Gällande lag och tvist

Dessa köpvillkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk rätt, dock med undantag för sådana internationellt privaträttsliga bestämmelser som medför tillämpning av rätten i någon annan jurisdiktion.

Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
via https://www.arn.se/konsument/, +46 85 08 860 00 eller arn@arn.se. Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.

page8image25636224 page8image25636640

13. Kontakt

johanna@bettbutiken.se

Besöksadress:

Björstorp 2235

282 68 Vittsjö